Les nouveautés musicales sortiront le vendredi

Publié le

Musique enregistrée

A l’issue d’une large consultation internationale, l’Ifpi annonce dans un communiqué, repris par le Snep, que les nouveautés singles et albums sortiront, à partir de l’été 2015, le vendredi, à 00h01 heure locale.

Communiqué du Snep


Les nouveautés musicales sortiront le vendredi

UN JOUR DE SORTIE UNIQUE
POUR LES NOUVEAUTÉS MUSICALES

#GlobalReleaseDay

A l’issue d’une large consultation internationale ayant rassemblé ces derniers mois les organisations d’artistes, de musiciens, des maisons de disques et des distributeurs de musique, l’IFPI annonce un jour de sortie unique et commun à partir de l’été 2015 pour les nouveautés musicales : le vendredi.

Les sorties d’albums avaient lieu jusqu’à maintenant à des jours différents selon les pays.

Un jour de sortie unique mettra un terme à cette situation disparate, source de frustration pour les consommateurs et permettra aux artistes d’harmoniser leurs actions de promotion sur les réseaux sociaux.

Les distributeurs de musique physique et numérique sont étroitement associés aux producteurs et aux artistes pour réaliser cet objectif commun.

A compter de l’été 2015, les nouveautés singles et albums seront commercialisées le vendredi à 00h01 heure locale de chaque pays.

Guillaume Leblanc, Directeur général du SNEP déclare : « L’instauration d’un jour de sortie unique à l’échelle mondiale pour les nouveautés musicales, le vendredi, reflète l’ambition d’une industrie musicale qui sait répondre aux attentes des consommateurs de musique ».


Communiqué de l’Ifpi


GLOBAL RELEASE DAY TO GO AHEAD FOLLOWING INTERNATIONAL CONSULTATION

26th February 2015 - Following consultation with artists, musicians unions, record companies and retailers, it was confirmed today that the release day for new music will be aligned internationally on a Friday.

Release days currently vary from one country to another, causing frustration for consumers when music fans in other parts of the world can access new releases before them. As well as helping music fans, the move will benefit artists who want to harness social media to promote their new music. It also creates the opportunity to re-ignite excitement and a sense of occasion around the release of new music.

The move to an aligned global release day will also reduce the risk of piracy by narrowing the gap between release days in different countries.

Retailers internationally are committed to working with the labels and artist communities to ensure the successful implementation of the move to Friday.

From summer 2015, new albums and singles will be released at 00:01 local time on Fridays. Music consumers everywhere will know to look for new releases on Fridays regardless of where they are.

Consumer research by TNS across seven markets[1] shows Friday and Saturday as the most preferred days for new music release among consumers who expressed an opinion. More than two thirds of those with a preference (68%) chose Friday or Saturday.

The move to a global release day follows several months of discussions between group representing retailers, record companies, artists and musicians unions.

The global release day consultation has included :

- IFPI, representing some 1300 record labels worldwide ;
- FIM, representing musicians’ unions and associations globally ;
- Featured Artists Coalition representing UK performers ;
- Leading retailers and representative organisations, including Australian Music Retailers Association (AMRA), E.Leclerc, El Corte Inglés, Entertainment Retailers Association (ERA) (UK), HMV, Italian Association of Specialist Consumer Electronics Retailers (AIRES), Media-Saturn, Music Business Association (Music Biz US), Mondadori Retail, the Orchard, Rdio, Spotify, Napster.



Nous suivre /asso.irma /IrmACTU